Algemene informatie busreizen

Algemene informatie busreizen

Alle prijzen zijn gebaseerd op 2-persoonskamers bezet met minimaal 2 volbetalenden. De kortingen worden gegeven bij bijplaatsing van extra bed(den) op de kamers. Verzekeringen, First Class toeslag, €2,50 Calamiteitenfonds, €5 SGR per persoon, €10 administratiekosten per reservering en uitgaven van persoonlijke aard zijn niet bij de prijs inbegrepen.
Let op: de administratiekosten zijn met vertrek vanaf 5 april 2024 €15,- per reservering.

Pendelreis

Heenreis: Het vertrek is altijd in de ochtend. Het is zeer belangrijk dat u zich houdt aan de opstapplaats en -tijd zoals vermeld op uw ticket. Alle bussen komen naar Maarheeze, ongeacht of u moet overstappen of niet. Dit is met uitzondering van de opstapplaatsen Venlo, Heerlen, Sittard, Maastricht, Roermond en de opstapplaatsen in België.

Terugreis: Het vertrek is altijd in de avond. Voor de terugreis hanteren wij geen specifieke dinerstop. We maken tijdens de reis ongeveer om de 4 tot 4,5 uur een pauze van 20 tot 25 minuten. Omdat u in de avond wordt opgehaald, gaan we ervan uit dat iedereen vooraf de mogelijkheid heeft gehad om te eten. Op de terugweg maken we minder stops dan op de heenreis, omdat het grootste deel van de rit in de avond en nacht plaatsvindt.

Het team op de bus doet er alles aan om u een zo aangenaam mogelijke reis te bezorgen. Wij streven ernaar om regelmatig te stoppen voor een sanitaire stop of de mogelijkheid tot het kopen van iets te drinken of eten. De chauffeur zoekt hiervoor een geschikte locatie langs de snelweg. In de meeste gevallen zijn dit zelfbedieningsrestaurants. Wij raden je ook aan om zelf voldoende eten en drinken mee te nemen voor onderweg, aangezien het vaak erg druk kan zijn bij dit soort restaurants. Laat op de avond volgt nog een korte stop, waarna de nacht wordt ingegaan. De stoelen mogen na de nacht-stop in de slaapstand gezet worden. De aankomst op de plaats van bestemming is telkens in de loop van de volgende dag, afhankelijk van uw bestemming ’s ochtends of ’s middags. De vertrektijd en het busnummer vanuit uw vakantiebestemming naar Nederland ontvangt u één dag voor vertrek per email als u verblijft aan de Costa Brava of Costa Dorada. Voor alle overige bestemmingen kunt u hiervoor één dag voor vertrek contact opnemen met de reisleiding ter plaatse.

Royal Class

Royal Class zit standaard bij de prijs inbegrepen. Al onze bussen zijn standaard uitgerust met airco, dubbel glas, luchtvering en een dubbel remsysteem. Verder is er een koelkast en een toilet voor noodgevallen aanwezig. Boven elke stoel bevindt zich een leeslampje en een blower. De Royal Class dubbeldeks beschikken op het bovendek over 50 stoelen en op het benedendek over 16 stoelen. U reist op een zeer comfortabele stoel, met een stoelafstand van minimaal 94 cm (ANVR-norm). De rugleuning van de stoel kan in een slaapstand gezet worden. De beenruimte tussen de stoelen is veel meer dan in een stadsbus of tourbus en aanzienlijk ruimer dan in een vliegtuig.

First Class

Voor de First Class betaalt u een toeslag . De stoelen van de First Class bussen worden steeds verder aangepast en ontwikkeld op ergonomisch gebied. De stoelen zijn breder en comfortabeler, waardoor er geen 4 stoelen op een rij staan (behalve op de achterste rij), maar slechts 3. U zit dus naast elkaar of achter elkaar. Mocht, door omstandigheden, een First Class bus uitvallen, dan wordt u verder gebracht in een Royal Class bus of andere vervangende bus. Het verschil in toeslag krijgt u voor die betreffende heen en/ of terugreis terugbetaald.

Wifi in de bus

Helaas is er tot op heden geen wifi beschikbaar in onze royal- en first class bussen.

Entertainmentsysteem

Sinds 2016 beschikken al onze First Class bussen over een entertainmentsysteem. Met ons entertainmentsysteem kunt u vanaf uw eigen apparaat (telefoon, tablet of laptop) onbeperkt en gratis films kijken, muziek luisteren, series kijken, bestemmingsinformatie raadplegen en de route naar uw vakantiebestemming live volgen. Om ervoor te zorgen dat de reis voor iedereen zo aangenaam mogelijk verloopt, verzoeken wij u vriendelijk om uw oortjes/koptelefoon op te zetten wanneer u gebruik maakt van het entertainmentsysteem. De gebruiksaanwijzing vindt u hier terug.

Kroatië

Voor de bestemming Kroatië zetten wij zogenaamde "ROFI" bussen in. Deze bus is op het bovendek voorzien van First Class stoelen en op het onderdek van Royal Class stoelen.

Essenties

Bestemming Peniscola en Benidorm/Albir:
In de First Class bus heeft u de mogelijkheid om een vaste stoelplaats te reserveren. Op het moment van reserveren kunnen wij u direct vertellen of de door u gewenste stoelen nog beschikbaar zijn en deze kunt u dan tegen een betaling van €25,- per stoel per enkele reis vastleggen .
Als u via internet boekt kunt u de essenties op het vrije veld aangeven. Bij beschikbaarheid zullen wij deze dan toevoegen aan uw reservering en de kosten aan u doorbelasten.

Alle overige Bestemmingen:
U kunt aangeven of u stoelen op het boven- of onderdek wilt reserveren. U kunt dus geen vaste stoelplaats reserveren maar alleen een plaats op het boven- of onderdek. De prijs hiervoor is €17,50 per persoon per enkele reis. Ook hiervoor geldt uiteraard een maximaal aantal beschikbare stoelen, dus wij raden u aan om niet te lang te wachten met reserveren indien u hiervan gebruik wilt maken.

Opstapplaatsen pendelreizen

Er is per boeking maar één opstap- en uitstapplaats mogelijk. Bij het opgeven van verschillende opstapplaatsen kunnen wij nooit garanderen dat u in dezelfde bus komt. De opstapplaats Maastricht wordt altijd na de wissel aangedaan. Op onze servicelijnen kan het zijn dat u per Comfort Class bus wordt vervoerd. Mochten wij door omstandigheden niet bij machte zijn de door u gekozen op- of uitstapplaats aan te houden, of om economische redenen besluiten de door u gekozen op- of uitstapplaats te wijzigen, dan zullen wij u de reiskosten op basis van openbaar vervoer 2e klasse vergoeden van de door u gekozen opstapplaats naar de door ons aangegeven opstapplaats. Indien er echter door bijv. evenementen in opdracht van de gemeente uitgeweken moet worden naar een andere locatie geldt het recht op vergoeding niet. Houd er voor de terugreis rekening mee dat het kan voorkomen dat u een aantal uren moet wachten op ons transferium in Maarheeze voordat u naar uw eindbestemming gebracht wordt. Dit heeft te maken met de aankomsttijd van de overige bussen vanuit Spanje. Indien gewenst kunt u tijdens het wachten wat te eten of te drinken kopen bij onze cateraar. Wilt u liever niet wachten? Dan is het altijd mogelijk om alsnog op eigen gelegenheid naar huis te reizen (trein, taxi, familie/kennis). Deze kosten zijn dan voor uw eigen rekening. Laat dit wel altijd even weten aan één van onze medewerkers, zodat wij op de hoogte zijn dat u niet meereist met de servicelijn.

Busroute

Onze routes naar de diverse bestemmingen worden met uiterste zorgvuldigheid samengesteld, echter is het mogelijk dat door de bezettingsgraad de routes, bijvoorbeeld in het voor- en naseizoen, gecombineerd worden. Dit kan mogelijk resulteren in wat langere routes en reistijd daar er meerdere bestemmingen opgenomen zijn. Uiteraard proberen wij het combineren van meerdere bestemmingen zoveel mogelijk te voorkomen. Het kan voorkomen dat we een deel van onze reizigers, ’s ochtends , in een andere pendelbus verder naar hun bestemming brengen. Dit doen we in verband met de reistijd van onze passagiers wie verder reizen richting het zuiden en de rijtijden van de chauffeurs. Door de herverdeling op het laatste stuk is het niet altijd mogelijk om de betaalde garanties te bieden. Hiervoor is geen vergoeding mogelijk. Ook op de terugweg kan het zijn dat u door een andere bus naar het verzamelpunt wordt gebracht. Dit is een extra servicelijn voor uw uiteindelijke bus naar huis. Hiervoor gelden uw geboekte garanties niet.

Het is mogelijk dat u, op het laatste stukje van uw busreis, een taxi moet nemen. Dit is ter vervanging van de bus waarmee u naar Spanje bent gekomen. De kosten worden, tenzij aangegeven op eigen kosten, vergoed door Solmar of de reisleiding. We doen dit vanwege een strakke tijdsplanning van chauffeurs en het zo optimaal mogelijk indelen van een busroute.

Extra stoel

Bij beschikbaarheid is het altijd mogelijk om een extra stoel bij te boeken. Dit kan u veel comfort geven indien u met een oneven aantal personen reist en de derde persoon liever niet naast een ‘onbekende’ reiziger wil zitten of wanneer het in verband met uw postuur comfortabeler is om twee stoelen tot uw beschikking te hebben. De kosten van een extra stoel zijn gelijk aan een de kosten voor een busretour. Wij willen u tevens attent maken op onze First Class stoelen, welke breder zijn dan de Royal Class stoelen.

Bagage busvakantie

Per persoon mag u maximaal meenemen: 1 koffer (80x70x30cm) van maximaal 20 kg + 1 tas handbagage, welke onder uw stoel moet passen. Wanneer uw handbagage niet onder uw stoel past, zal de chauffeur om veiligheidsredenen de handbagage in het laadruim plaatsen. Een koelbox kunt u dus niet meenemen in de bus. De volgende hulpmiddelen zijn op aanvraag mogelijk: inklapbare rolstoel, rollator, (kinder)buggy. Dit moet echter vermeld worden bij uw reservering en staat op uw boekingsbevestiging. Zaken die wij absoluut moeten weigeren zijn: huisdieren, scootmobiels, fietsen en te grote, zware koffers. Heeft u deze spullen toch bij, dan zullen deze geweigerd worden tijdens het instappen. Ondanks dat de chauffeurs zo zorgvuldig mogelijk omgaan met de bagage, kan het voorkomen dat er schade ontstaat aan de bagage. Daarom raden we u aan om geen kostbaarheden, zoals laptops e.d. in uw koffer te plaatsen. Ook zijn etenswaren niet geschikt om in de koffer te vervoeren vanwege de hitte die wordt gegenereerd door de motor. Opgelopen schade aan bagage kunt u nooit bij ons declareren. Hiervoor adviseren wij u een reisverzekering af te sluiten.

Stoelindeling

Behoudens de servicelijnen krijgen alle passagiers tijdens de (pendel)reis een vaste stoelplaats toegewezen. De bemanning van de bus is niet bevoegd om stoelplaatsen te wijzigen en moet de gemaakte indeling handhaven. Het heeft dan ook geen zin om hierover in discussie te gaan of een klacht in te dienen bij onze organisatie. Deze worden nimmer in behandeling genomen. Wanneer u met vrienden, familie of kennissen samen wilt reizen kunt u dit als preferentie opgeven. Wij kunnen deze preferentie echter alleen garanderen indien u op dezelfde boekingsbevestiging staat. In een enkel geval kan het voorkomen dat u met een Royal Class reservering een upgrade krijgt naar een First Class bus, waarbij de mogelijkheid bestaat dat u achter elkaar zit in plaats van naast elkaar zoals in de Royal Class bus.

Preferenties

Indien u geen essentie wilt boeken kunt u ook nog steeds een voorkeur voor een bepaalde stoelplaats doorgeven. De indeling van de bus wordt eerst aan de hand van geboekte essenties gedaan en daarna delen wij de overige stoelplaatsen in op basis van opgegeven preferenties. Mochten er in één bus meerdere preferenties opgegeven zijn voor dezelfde stoelplaatsen dan worden deze toegewezen aan degene die het eerste geboekt heeft, tenzij dit, om organisatorische redenen, bijv. een oneven aantal passagiers, niet mogelijk is.

Parkeren - Transferium

In Maarheeze bevindt zich ook ons Transferium met een selfservice restaurant en een afgesloten terrein voor het lang parkeren van uw auto. Bij alle busreizen wordt het Transferium aangedaan voor een wissel of een tussenstop. Op ons parkeerterrein kunt u voordelig lang parkeren. Voor slechts €5,- per dag kunt u een parkeerplaats boeken (parkeren op eigen risico). Wij adviseren u om dit meteen bij reservering te doen, aangezien het aantal plaatsen beperkt is. Het niet meer nodig om een parkeermunt op te halen bij de infobalie, maar u dient dan een code in te voeren bij de slagboom voor het parkeerterrein. Als u een parkeerplaats heeft gereserveerd zal er op uw busvoucher ook een kopje staat met 'Solmar Parkeerticket' en daar staat een toegangscode op die u dient in te voeren voor het openen van de slagboom. Deze code kan per vertrekdatum verschillen dus controleer dit altijd even voordat u arriveert bij ons transferium. Bij aankomst kunt u eventueel uw bagage al uitladen bij het kort-parkeren terrein en daarna de auto parkeren op het lang-parkeren terrein. Bij het verlaten van het terrein heeft u geen parkeermunt nodig. U kunt de auto ophalen tijdens de openingstijden van ons kantoor en op alle vertrek- en aankomstdagen. Houdt u er rekening mee dat bij het laten vervallen van een parkeerplaats, binnen 2 weken voor vertrek, er geen restitutie van het reeds betaalde parkeergeld plaats vindt.

Opvragen van uw busnummer

U ontvangt 1 dag voor vertrek een e-mail met uw busnummer. Indien u niet over internet beschikt, kunt u uw busnummer telefonisch opvragen tijdens onze kantooruren. Gelieve hiervoor uw factuurnummer bij de hand te houden.

Uitstapplaatsen hotels en appartementen

De bus zal u altijd zo dicht mogelijk bij uw accommodatie afzetten. Het is helaas niet altijd mogelijk om u recht voor de deur af te zetten, in verband met bijv. smalle straatjes of éénrichtingsverkeer. Het kan dus voorkomen dat u een stukje moet lopen om bij uw accommodatie te komen. Bij de beschrijving van de accommodaties hebben we, voor zover bekend, vermeld waar de bus niet voor het hotel kan stoppen. De situatie kan echter gedurende een seizoen wijzigen, waardoor de informatie niet helemaal up-to-date kan zijn. Bovendien mogen de (shuttle) bussen niet overal stoppen.

Vertragingen

Vertragingen door verkeersdrukte, stakingen, opstoppingen, weersinvloeden, maar ook technische mankementen aan de bus zijn voor ons overmacht situaties. Het is mogelijk dat een gedeelte van de reis hierdoor niet kan worden uitgevoerd met bijv. een Royal Class touringcar. Het verschil in toeslag krijgt u in dat geval voor de betreffende heen- of terugreis terugbetaald. U boekt onder het beding dat u ons nooit voor verdergaande gevolgen aansprakelijk stelt. Indien de oorzaak aan een technisch mankement te wijten is zijn de onderstaande vergoedingen van toepassing : Vertragingen in Nederland - Na 60 min. Kop koffie - Na 120 min. Bon t.w.v. 5 euro p.p. te besteden bij de catering bij Solmar - Na 180 min. Bon t.w.v. 15 euro p.p. te besteden bij de catering bij Solmar Vertragingen tijdens de reis (Kapotte bus) - Van 2 tot 4 uur € 5,- per persoon. - Van 4 tot 6 uur € 10,- per persoon. - Van 6 uur tot 8 uur € 20,- per persoon - Vanaf 8 uur = > Een vakantiedag conform reissom. Vertragingen bij verlaat vertrek naar uitstapplaats op basis van een bon. - Van 3 tot 4 uur Bon t.w.v. 5 euro p.p. te besteden bij de catering bij Solmar - Van 4 tot 6 uur Bon t.w.v. 10 euro p.p. te besteden bij de catering bij Solmar - Van 6 uur tot 8 uur Bon t.w.v. 20 euro p.p. te besteden bij de catering bij Solmar - Vanaf 8 uur = > Een vakantiedag conform reissom. Vertraging (aankomst Spanje )wordt pas als zodanig beschouwd na de officiële aankomsttijden, welke als volgt zijn: Costa Brava 12.00 uur, Salou en omgeving 13.30 uur, Peñiscola en Benidorm 15.00 uur. Wanneer de verkeersdrukte beperkt is, bent u in de praktijk uiteraard vroeger op uw bestemming. Voor de retourreis gaan de uren tellen indien u na 14.00 uur de grens met Nederland passeert.

ISO-9001 certificaat voor busreizen

ANVR-organisatoren van busreizen werken uitsluitend met touringcarbedrijven die houder zijn van een certificering volgens ISO-9001, aangevuld met de bovenwettelijke eisen in het NVR Veiligheidsdocument of daaraan gelijkstaan. Het ISO-9001 is een internationaal certificaat.